Search This Blog

June 29, 2020

IX. Auktoriteten och äventyraren (27)

De impopulära delarna av kristendomen visar sej, när de undersöks, vara folkfesternas verkliga rekvisita. Kristendomens yttre ring är en rigid vakt av etiska avslag och professionella präster, men inuti denna omänskliga väktarring kommer du att finna det gamla mänskliga livet dansa som barn och dricka vin som män, för kristendomen är den enda ramen för hednisk frihet. Men i den moderna filosofin är fallet det omvända: det är dess yttre ring som är uppenbart konstnärlig och emanciperad - dess förtvivlan är inuti.

Och dess förtvivlan är denna, att den inte riktigt tror på att det finns någon mening med universum; därför kan den inte hoppas finna någon romantik och dess romaner kommer inte att ha någon intrig. En människa kan inte förvänta sej några äventyr i anarkins land. Men en människa kan förvänta sej oräkneliga äventyr om hon far på resa i ett land styrt av myndigheter. Man kan inte finna någon mening i en djungel av skepticism, men mer och mer mening finner den som vandrar genom en skog av doktrin och design. Här har allting en berättelse bunden vid sin svans, lik verktygen eller tavlorna i min fars hus, för det är min fars hus. Jag slutar där jag började - i rätt ände. Jag har till sist gått genom porten till all god filosofi. Jag har kommit in i min andra barndom.

No comments: