Om det övernaturligas fakta och bevisen för dem ska jag tala senare. Här sysslar vi bara med denna tydliga punkt, att i den mån som som liberalismens ide om frihet kan sägas bli på någondera sidan i diskussionen om mirakel, så är den uppenbarligen på miraklernas sida. Reform eller (i den enda acceptabla meningen) framsteg innebär helt enkelt sinnets gradvisa kontroll över materian. Ett mirakel innebär helt enkelt sinnets snabba kontroll över materian. Om du önskar utspisa folket, kan du tänka att det är omöjligt att utspisa dem mirakulöst i vildmarken - men du kan inte finna det illiberalt! Om du verkligen vill att fattiga barn ska få komma till havsstranden, kan du inte anse det illiberalt att de skulle kunna komma dit på flygande drakar; du kan bara anse det osannolikt.
En helg innebär, liksom liberalismen, bara människans frihet. Ett mirakel innebär bara Guds frihet. Du kan medvetet förneka något av dem, men di kan inte kalla ditt förnekande en triumf för liberalismen som idé. Den katolska kyrkan trodde att både människan och Gud hade en slags andlig frihet. Kalvinismen tog bort friheten från människan, men lämnade den åt Gud. Naturvetenskaplig materialism binder Skaparen själv; den kedjar fast Gud som Apokalypsen kedjade fast Djävulen. Den lämnar ingenting fritt i universum. Och de som understödjer denna process kallas "liberalteologer".
No comments:
Post a Comment