Search This Blog

December 11, 2019

VII. Den ändlösa revolutionen (25)

Den häpnadsväckande snabbhet med vilken folkliga system blir förtryckande är det tredje faktum vi ska begära att vår perfekta framstegsteori tar med i beräkningen. Den måste alltid vara uppmärksam på varje privilegium som missbrukas, för varje fungerande rättighet som blir ett fel. I detta fall är jag helt och hållet på revolutionärernas sida. De har verkligen rätt när när de alltid misstänker mänskliga institutioner, de har rätt när de inte förtröstar på furstar eller på någon människoson. Hövdingen som valdes för att vara folkets vän blir folkets fiende; tidningen som startade för att säga sanningen existerar nu för att hindra sanningen från att komma fram.

Här kände jag att jag verkligen till sist var på revolutionärens sida. Och sedan drog jag andan igen: för jag kom på att jag återigen var på den ortodoxes sida. Kristendomen talade på nytt och sa: "Jag har alltid hävdat att människan var naturliga avfällingar; att mänsklig dygd genom sin egen natur tenderade att rosta eller ruttna; jag har alltid sagt att människorna som sådana tar fel, särskilt lyckliga människor, speciellt stolta och rika människor. Denna eviga revolution, denna misstanke som oavbruten går genom seklerna, kallar du (som är en vag modernist) framstegets doktrin. Om du vore filosof skulle du liksom jag kalla den för doktrinen om arvsynden. Du kan kalla den kosmiskt framsteg så mycket du vill - men jag kallar den för vad den är: Syndafallet.

No comments: