Search This Blog

October 21, 2019

VII. Den ändlösa revolutionen (16)

När jag hade skrivit ner detta, kände jag än en gång närvaron av något annat i diskussionen: som en person hör en kyrkklocka ovanför gatularmet. Någonting tycktes säga:

"Åtminstone mitt ideal är fixerat, ty det var fixerat före världens grundläggning. Min vision av fullkomning kan förvisso inte ändras; ty den kallas Eden. Du kan ändra den plats du är på väg till, men du kan inte ändra den plats från vilken du har kommit. För den ortodoxe måste det alltid finnas anledning till revolution, ty i människornas hjärtan har Gud lagts under Satans fötter. I den övre världen revolterade helvetet en gång mot himlen. Men i denna värld revolterar himlen mot helvetet. För den ortodoxe kan det alltid vara revolution, ty revolution är återställelse. I varje ögonblick kan du slå ett slag för den fullkomning som ingen människa har sett alltsedan Adam. Ingen oföränderlig vana, ingen föränderlig utveckling kan göra det ursprungliga goda till något annat än gott. Människan kan ha varit otrogen lika länge som kor haft horn; men fortfarande är det inte en del av människan om det är syndigt. Människan kan ha varit förtryckt lika länge som fiskar funnits under vattnet; men fortfarande borde människan inte vara förtryckt om förtryck är syndigt. Kedjan kanske verkar naturlig för slaven eller sminket för skökan, liksom plymen för fågeln eller svansen för räven - men de är fortfarande inte det om de är syndiga. Jag håller upp min förhistoriska legend för att trotsa hela din historia. Din vision är inte bara ett gammalt inventarium - den är ett faktum."

Jag stannade upp för att notera det nya sammanträffandet med kristendomen, men jag fortsatte. 

No comments: