Search This Blog

April 12, 2020

VIII. Ortodoxins romantik (14)

Även när jag, likt de flesta andra välinformerade men oakademiska människor, trodde att buddhism och kristendom liknade varandra, fanns det en sak beträffande dem som alltid förbluffade mej, jag menar den uppseendeväckande skillnaden i deras slag av religiös konst. Jag syftar inte på dess tekniska återgivande, utan på de saker som det uppenbarligen avsåg att representera. ''

Inga två ideal kan vara mer motsatta än ett kristet helgon i en gotisk katedral och ett buddhistiskt helgon i ett kinesiskt tempel. Motsatsen existerar på varje punkt, men kanske är det kortaste sättet att uttrycka saken på att det buddhistiska helgonet alltid har sina ögon slutna, medan det kristna helgonet alltid har dem mycket vidöppna. Det buddhistiska helgonet har en elegant och harmonisk kropp, men hans ögon är tunga och förseglade av sömn. Det medeltida helgonets kropp är tätt slutet intill sina galna ben, men dess ögon är fruktansvärt levande.

Det kan inte finnas någon verklig andlig gemenskap mellan krafter som producerade symboler så åtskilda som dessa. Förutsätter vi att båda bilderna är extravaganta, att de är perversioner av den rena tron, måste det finnas en verklig skillnad som kunde producera så motsatta extravaganser. Buddhisten ser inåt med en särskild avsikt. Den kristne stirrar utåt med en särskild avsikt. Om vi stadit följer den ledtråden kommer vi att finna nåra intressanta saker. 

No comments: