Search This Blog

March 25, 2020

VIII. Ortodoxins romantik (9)

Men jag måste fortsätta till de större exemplen på detta märkliga fel, alltså uppfattningen att "liberalisering" av religion på något sätt underlättar världens frigörelse. Det andra exemplet på detta kan vi finna i frågan om panteism - eller rättare sagt frågan om en viss modern attityd som ofta kallas "immanentism" och som ofta är buddhism. Men detta är ett så mycket svårare fall att jag måste närma mej det med mer omfattande förberedelser.

De saker som sägs i största förtroende av avancerade personer till stora åhörarskaror är vanligen de som går helt på tvärs med fakta - det är faktiskt våra truismer som är osanna. Här är ett exempel: det finns en fras i enkel liberalism som yttras åter och åter i etiska samfund och religiösa parlament: "jordens religioner skiljer sej åt i riter och former, men de är likadana i sin lära." Det är falskt, det är rena motsatsen till fakta. Jordens religioner skiljer sej inte åt så mycket beträffande riter och former, men de skiljer sej väldigt mycket åt i vad de lär ut. Det är som om en människa skulle säga: "Låt dej inte missledas av det faktum att Kyrkans tidning och tidningen Fritänkaren ser väldigt olika ut, att en är målad på pergament och den andra inristad i marmor, att en är triangulär och den andra hektagonal - läs dem och du kommer att se att de säger samma sak." Sanningen är naturligtvis att de är lika när det gäller allt utom det faktum att de inte säger samma sak.

No comments: