Search This Blog

July 15, 2019

VI. Kristendomens paradoxer (30)

Detta var den kristna etikens stora faktum: upptäckten av den nya balansen. Hedendomen hade varit som en marmorpelare som stod upprätt för att dess proportioner var symmetriska. Kristendomen var som en väldig och kantig och romantisk klippa, som, fastän den svajar på sin piedestal vid minsta beröring, trots allt tronar där i tusentals år, på grund av att dess överdrivet utskjutande delar exakt balanserar varandra.

I en gotisk katedral var alla pelare olika varandra, men alla var nödvändiga. Varje stötta såg ut som en slumpartad och fantastisk stötta, varje strävpelare var en flygande strävpelare. Så balanserades skenbara sammanträffanden i kristendomen. Becket bar en tagelskjorta under allt sitt guld och purpur, och mycket kan sägas om den kombinationen, ty Becket fick fördelen med tagelskjortan medan folket på gatan fick fördelen av hans guld och purpur. Kombinationen är åtminstone bättre än den moderne miljardärens, som bär det svarta utåt för andras skull och guldet invid sitt hjärta.

Men balansen var inte alltid i en mans kropp som i Beckets; balansen spreds ofta över hela kristenhetens kropp. Eftersom en person bad och fastade i Nordens snö, kunde blommor kastas vid hans fest i Söderns städer; och eftersom fanatiker drack vatten i Syriens sandöken, kunde andra fortfarande dricka cider i Englands fruktträdgårdar. Detta är vad som gör kristendomen på en gång så mycket mer förbluffande och så mycket mer intressant än hedendomens imperier; just som katedralen i Amiens inte är bättre men intressantare än Parthenon.

Om någon vill ha ett modernt bevis på allt detta, låt honom begrunda det märkliga faktum att Europa under kristendomen brutits upp i individuella nationer och ändå förblivit en enhet. Patriotism är ett perfekt exempel på detta avsiktliga balanserande av en betoning med en annan betoning. Instinkten hos ett hedniskt imperium skulle ha sagt: "Ni ska alla bli romerska medborgare, och bli likadana; låt germanerna bli mindre långsamma och vördnadsfulla, låt frankerna bli mindre experimentella och kvicka." Men instinkten hos det kristna Europa säger: "Låt germanerna förbli långsamma och vördnadsfulla, så att frankerna desto tryggare kan vara kvicka och experimentella. Vi ska göra en jämvikt av dessa excesser. Den absurditet som kallas Tyskland ska korrigera den vansinne som kallas Frankrike." 

No comments: